szülés utáni depresszió oka és hatásai

Szülés utáni depresszió oka és hatása I. rész

Szülés utáni depresszió, avagy a pszichés zavarok oka és hatása 1. rész

Sokunk életében vannak jelentős mérföldkövek, mikor több, mikor kevesebb. ..

Amikor sok új feladatot és kihívást állítanak elénk és ezáltal mi is önmagunk elé, akkor komfort zónán kívülre helyeződünk. Ilyen esetekben mindig többlet rugalmasságra van szükség önmagunk iránt is úgy, hogy mindemellett nagyfokú alkalmazkodást kívánnak meg tőlünk.
Olykor tapasztalhatjuk azt is, hogy ezek megoldása meghaladja jelen képességeinket, vagy erőforrásainkat. Ilyenkor meg tud dőlni a jól bevált régi probléma megoldási stratégiánk is.

A nők életében például ilyen mérföldkő lehet a várandósság időszaka.

A hétköznapokban pozitív elképzeléseket társítunk ehhez az időszakhoz és ez a kismamára egyfajta nyomást is gyakorolhat, hiszen ő csakis boldognak érezheti magát ilyenkor?
Valójában a gyermekszületés és az azt kísérő fiziológiai, kognitív, érzelmi és szociális változások sorozata miatt igen sérülékeny időszak.

A gyermekvárás egy normatív krízisként meghatározható életesemény.

Ugyan a krízis szó ijesztően hangozhat, mégis nézzük meg közelebbről, hogy mit is jelent ez. A normatív krízis a normál életfolyamatok változásaiból adódó krízis, ami a személyiségfejlődésnek egy új szintre lépése. Ilyenkor az életszakaszra jellemző problémával és több feladattal kell szembenéznünk. Ennek megvalósulása mentén több kimenetel is lehetséges.

„A normatív krízisnek a megfelelő megoldásával fejlődhet a nő személyisége és könnyebben integrálódhat az anyaszerepbe egyrészt.”

Másrészt a változásokhoz való alkalmazkodás többlet energiabefektetéssel és túlfeszültséggel is járhat. Így könnyen eredményezhet lelki egyensúlyvesztést. Ezt jól tükrözi a szülés utáni évben megjelenő mentális zavaroknak, a depressziónak és szorongásos zavaroknak a magas előfordulási aránya.
A szülés után a testi-lelki változások hatására természetes, hogy a legtöbb anya átél kisebb mértékű szorongást, lehangoltságot, levertséget, érzékenyebb, ingerlékenyebb.

Mikor kell aggódni, mikor számít ez kórosnak, mikor eshet szó a szülés utáni depresszió kapcsán?

Amikor az adott tünetegyüttes vagy állapot hosszabb ideig tart és jelentős funkcióromláshoz vezet, vagyis amikor már akadályozza a mindennapi életvitelt. Ha szenvedést okoz a személynek és/vagy a környezetének is, akkor több figyelmet kell e témának szentelni.

A szülés utáni mentális problémák lehetséges oki tényezői között szerepelnek biológiai (pl.: hormonális változások), lelki és társadalmi tényezők, amelyek nem zárják ki egymást.

A szülést követő időszak mentális problémái alapvetően három fő kategóriába sorolhatók:

 Posztpartum pszichózis.
 Szülést követő lehangoltság (posztpartum blues).
 Szülés utáni depresszió (posztpartum depresszió – PPD).

A posztpartum pszichózis ritkán fordul elő (1000-ből 1-2 eset), azonban annál súlyosabb kórkép.

Viszonylag gyorsan kifejlődő tünetei általában a szülést követő 2-4 hétben lépnek fel. Alvászavar (ami nem a babával kapcsolatos teendőkhöz köthető), bizarr érzések és viselkedés, irracionális félelmek a babával kapcsolatban, realitásérzés csökkenése vagy elvesztése, pszichotikus tünetek (hallucinációk és/vagy téveszmék) kísérik. Gyakoriak az öngyilkossági, gyilkossági gondolatok, ami miatt a kórkép felismerése kiemelt fontosságú és minden esetben sürgős pszichiátriai ellátást igényel.

A posztpartum blues, vagy másnéven „baby blues” a fizikai és pszichés változások következtében az anyák kb. 60-80% -nál jelentkezik, legtöbbször a szülés utáni héten.

Önbizalomhiány, aggodalom, hangulatingadozások, irritáltság, szorongás, gyakoribb sírás jellemezheti. Alvási problémák, étvágytalanság is megjelenthetnek. Ez egy átmeneti állapot, ami nem igényel kezelést, azonban fokozott odafigyelést igen. Ha a tünetek 2 hétnél tovább fennállnak és az anya nehezen, sőt nem tudja ellátni a mindennapi, illetve csecsemő körüli teendőket, akkor már posztpartum depresszióról beszélünk. Folytatása következik….

A szülés utáni depresszióból több úton keresztül is vezethet a kiút. A mozgás jót tesz az idegrendszernek, testnek és így hathat jótékonyan a lélekre is. 

Szülés utáni programjainkról itt tudsz bővebben olvasni.

A cikk megalkotója:
Barta Veronika- Pszichológus

Forrás: www.anyafalva.hu  

Kismama applikáció

UI: Ha még nem vagy tag, akkor csatlakozz az Anyák és Apák országos közössége csoporthoz, mely Magyarország egyetlen mindkét szülőt szívesen fogadó Facebook csoportja. Tudunk itt együtt gondolkodni, komoly és humoros témát egyaránt felvetni. Minket mindkét oldal érdekel őszintén, tabuk nélkül.

Ha tetszett, akkor legyél rendszeres olvasónk!
Itt tudsz feliratkozni hírlevelünkre további hasznos tartalmakért:

Oszd meg a CIkket

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest

Legújabb cikkeink: